dinsdag 11 november 2014

Wat is jouw 'Why'? Werken en leven vanuit jouw 'waarom'

 
Wat is jouw 'Why'? Waarom doe jij de dingen die je doet?
(Werken en leven vanuit jouw 'waarom')

Sinds een jaar of zeven verzorg ik met veel plezier communicatietrainingen en coach ik mensen.
Vanaf het eerste moment dat ik dit ging doen wist ik dat ik dé baan, voor wellicht de rest van mijn werkleven, had gevonden.
Dus op de vraag “wat doe jij” gaf ik heel enthousiast als antwoord dat ik communicatietrainer en –coach was.
Ik vertelde dus WAT ik deed en nooit WAAROM ik dit deed.
Zelf stond ik hier eerlijk gezegd ook niet heel erg bij stil.

Tot ik een half jaar geleden, tijdens een training waar ik als cursist aan deelnam, in aanraking kwam met de gouden cirkels van Simon Sinek.
Wat een eye-opener was dat!

Tijdens zijn onderzoek naar het succes van de meest invloedrijke bedrijven en leiders ter wereld ontdekte Simon Sinek veel succesvolle mensen op eenzelfde manier denken, handelen en communiceren (die compleet tegenovergesteld is van hoe de meerderheid denkt, handelt en communiceert)
In zijn model gaat hij ervan uit dat mensen en organisaties op drie niveau’s opereren: Wat je doet, hoe je dit doet en waarom je dit doet.
Zijn stelling is dat de derde vraag meestal onderbelicht blijft.

Zoals je hierboven kunt lezen was dat bij mij ook het geval.
Ik praatte over ‘WAT ik deed’ en bij doorvragen door de ander vertelde ik misschien ook nog ‘HOE ik dit deed’.
Het WAAROM daar vertelde ik niet over.
Heel actief en bewust had ik hier in het verleden ook nooit bij stil gestaan.
Ik wist het natuurlijk wel ongeveer: Ik deed deze dingen omdat het me energie gaf, omdat ik er goed in was, omdat ik het leuk vond om te doen.

En toen zag ik het filmpje van Simon Sinek tijdens de training.
Omdat het mij zoveel nieuwe inzichten heeft gegeven wil ik dit graag met je delen.

In het filmpje heeft hij het vooral over leiders en bedrijven, waarom zij succesvol zijn. Ook als je geen leidinggevende functie hebt is het zeker de moeite waard om te kijken.
Alle dingen die hij hier noemt gaan ook op voor jou als individu. Het gaat erom dat jij als persoon weet/onderzoekt wat jouw drijfveren zijn om te doen wat je doet en dat je daarvoor met liefde jouw bed uitkomt.
Het is een manier om mensen te inspireren en motiveren om achter hun eigen dromen aan te gaan. Om iets te gaan doen waar je echt in gelooft en dit uit te dragen in alles wat je doet.

Toen ik eenmaal voor mezelf mijn ‘Why’ helder had was de eerste stap vwb de richting die ik op wilde met MC² Training en Coaching snel gemaakt. Ook wat de kern van mijn aanbod moest worden, hoe ik dit wilde doen en voor wie.
(Momenteel ben ik bezig om mijn ‘Why’ scherper neer te zetten (dit is nu nog een A-4 vol ) zodat ik dit ook helder naar anderen kan verwoorden)

Inmiddels heb ik mijn nieuwe productaanbod ontwikkelt en ik kijk er enorm naar uit om hiermee aan de slag te gaan.
Wat ik vanaf nu ga doen voelt ontzettend goed én tegelijkertijd vind het ook best spannend om dit te gaan delen met de rest van de wereld.
Het is namelijk geen trucje of ‘bedacht’ door iemand.
Dit is wie ik ben en wil zijn, waar ik in geloof, en wat ik te geven heb.
Dus een stukje van mij.

Weet jij wat jouw ‘Why’ is? Ik zou het erg leuk vinden als je dat hieronder wilt delen.


https://www.youtube.com/watch?v=ymMdctl6rJw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten