dinsdag 11 november 2014

Door welke bril kijk jij naar de wereld


“We don’t see things as they are, we see them as we are” (Anaïs Nin)

We maken het allemaal wel eens mee dat we met iemand in gesprek zijn en dat het gesprek niet lekker loopt en zelfs kan uitlopen op onderlinge irritatie of een conflict.

Dit is wat Wikipedia over miscommunicatie zegt:
‘’Miscommunicatie ontstaat op het moment dat de ontvanger een boodschap anders ontvangt dan dat de zender deze bedoeld heeft. Dit komt voornamelijk door ruis, factoren die de boodschap belemmeren, zoals herrie op de achtergrond, iemand die met z’n mond vol praat, een storende telefoon of een niet-oplettende ontvanger. Ook de non-verbale communicatie speelt een rol. Als de zender de boodschap op een boze toon zegt, komt dat anders aan dan als hij het op een normale manier zeg”.

In deze omschrijving kan ik me helemaal vinden. Wel mis ik hier nog iets in. Namelijk dat we allemaal door onze eigen ’bril’ naar deze wereld kijken. In deze bril zitten filters (opvoeding, waarden, taal, eerdere ervaringen etc.). Ook deze filters hebben invloed hoe jij naar de werkelijkheid kijkt dus ook hoe jij een de boodschap van een ander interpreteert.

Voorbeeld:
Laatst was ik bij Marcel Enderink van Buro Arnhem Zuid om zijn ontwerp voor mijn nieuwe visitekaartjes door te praten. Hier waren we allebei erg enthousiast over dus het gesprek verliep fijn en met veel energie.

Tot ik op een gegeven moment een reactie van Marcel niet kon plaatsen toen ik het over de voorkant van mijn nieuwe visitekaartje had. Het gesprek verliep even iets stroever en ik had het idee dat we elkaar kwijt raakten in het gesprek.
Dit was puur een ‘buikgevoel’ en niet iets wat ik direct kon benoemen.

Toen ik dit bij Marcel aangaf en vroeg hoe hij dit zag bleek mijn gevoel te kloppen, Marcel had hetzelfde gevoel. Toen we gingen onderzoeken waar dit door kwam bleek dat we inderdaad langs elkaar heen aan het praten waren omdat we beiden anders dachten over wat de voorkant en wat de achterkant van een visitekaartje is.

Voor mij is de kant van het visitekaartje waar de n.a.w. gegevens opstaan de voorkant en ook de ‘belangrijkste kant’ van een visitekaartje. Ik geef een visitekaartje ook altijd aan iemand met de tekst naar boven gericht.
Voor Marcel is de andere kant van het visitekaartje de voorkant omdat dit uitstraalt wie jij bent en wat jou onderscheidend maakt van anderen. Marcel geeft zijn kaartje ook altijd aan anderen met deze kant naar boven gericht.

Dus: als ik het over de voorkant van het kaartje had, had ik het in Marcel’s beleving over de achterkant. En omgekeerd.
Geen kwestie dus van goed of fout wel van twee mensen die een andere betekenis geven aan iets.
Tja, zo kan een gesprek over de lay-out van een visitekaartje beste rare vormen aannemen ;-)

In het gesprek gingen wij er allebei van uit dat we op dezelfde manier naar een visitekaartje keken en hebben dit vooraf niet met elkaar afgestemd omdat het niet in ons opkwam dat iemand wel eens anders naar een visitekaartje kon kijken. We gebruikten dezelfde taal/woorden (voorkant visitekaartje, achterkant visitekaartje) en gingen er vanuit dat we dezelfde betekenis gaven aan deze woorden. Dat bleek dus niet het geval te zijn.

Om ervoor te zorgen dat de communicatie tussen jou en de ander zo goed mogelijk verloopt zijn de volgende dingen belangrijk:
- Weest je bewust dat we altijd door onze eigen bril naar de wereld kijken en dat dit communicatiestoornissen kan veroorzaken.
- Luister goed en kijk naar de reacties van de ander.
- Stel vragen als iets je niet duidelijk is.
- Controleer tijdens het gesprek dat wat jij bedoelt ook door de ander als zodanig is begrepen.
- Controleer of jij de boodschap van de ander goed hebt begrepen (vat wat je gehoord heb samen in je eigen woorden)
- Heb je het gevoel dat een gesprek niet loopt check bij de ander hoe hij dit ervaart en probeer er samen achter te komen waar dit aan ligt.

Heb jij zelf ook voorbeelden van miscommunicatie? Ik lees ze graag hieronder!

En hoe geef jij jouw visitekaartje aan iemand? Met de voorkant naar boven?
En zodat we elkaar goed begrijpen: wat is voor jou de voorkant ;-)

2 opmerkingen:

  1. Als kind van 3 sta ik op tafel. Mijn moeder zingt: 't is in de maand van mei, ja ja!' 'Nee', roep ik bij ieder refrein, 'van mij!'. Vroege les toch? De voorkant van een visitekaartje is voor mij waar in een oogopslag de naam, bedrijfsgegevens en info over op welke manieren je met iemand kunt communiceren. Lekker overzichtelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk voorbeeld Josefien! Dat was inderdaad een vroege les over hoe je langs elkaar heen kunt praten (of zingen in dit geval) :-) Bedankt voor het delen.

      Verwijderen